Het toverwoord is balans

                                                                                                  

  
Hoe creëer je balans zonder toverstokje en hoge hoed?

Balans is evenwicht dus kijk of er evenwicht is. Niet teveel van dit, of alléén maar dát. Zorg voor afwisseling en check of zaken onderling ook in balans zijn. Wat aandachtspunten: werk & privé, denken & voelen, voeding & lijf.
Hoe ga je te werk? Een lijstje (in je hoofd of op papier) maken met voor- en nadelen. De plussen en de minnen benoemen en kijken of er balans is. Zo nee, méér plussen genereren en/of wat minpunten herstellen of schrappen.  Nu is dat in theorie makkelijk gezegd maar in de praktijk is dat vaak niet zo eenvoudig. We zien vaak beren op de weg en dragen bewust of onbewust een rugzak met ons verleden.

Hoe weet je nou wat je écht nodig hebt, wat goed voor je (lijf) is? We zijn allemaal uniek en wat goed voor de één is hoeft niet voor een ander te gelden. Je kan je gevoel hierbij laten spreken maar daar durft niet iedereen op te vertrouwen. En kan je objectief zijn over jezelf? Zou het niet mooi zijn als je jouw onbewuste zou kunnen laten spreken? Onbewust speelt er namelijk zoveel mee (bijv. omgeving, verleden, overtuigingen) en dit is van grote invloed op al je beslissingen. 

Via kinesiologische spiertesten kan je je lichaam laten spreken. Je lichaam geeft, als er congruentie is tussen linker- en rechter hersenhelft, een sterke spiertest en indien er geen overeenkomst is verzwakt je spierkracht een paar seconden. Op het moment van vragen kan je testen of iets versterkend of verzwakkend test voor jouw lichaam. Je lichaam antwoordt en je onbewuste wordt bewust.

Indien jij aan een persoon/situatie denkt en ik test je, vertelt jouw lichaam (via spiertest) of die persoon/situatie jou verzwakt. Ik weet dan niet eens waaraan (of aan wie) jij denkt dus hoe objectief is dat!  Indien je spierkracht even loslaat betekent dat dat je lichaam teveel stress ervaart. De herinnering kan ik niet wegnemen maar de emotie die jij eraan hebt gekoppeld wel.  Het is juist die emotie die jou van slag maakt, het gevoel dat een persoon/situatie oproept. Dit kan tijdens een consult verholpen worden. Je haalt als het ware het etiketje           (gevoel) van de  situatie af. Dan blijft er een neutrale gebeurtenis over. Een leven zonder stress is niet haalbaar maar de mate van stress mag niet zo groot zijn dat het klachten veroorzaakt in je lijf. Ook stress kan je balanceren.

Je lichaam is als een computer, alles is opgeslagen en kan mij aangeven waar disbalans zit. Dat is de basisgedachte waarmee ik werk. Ik test jou en laat jouw lijf antwoorden. Ik test objectief. Zo laat jouw lijf mij zien wat het nodig heeft (bijv. vitamines, mineralen), waar het stress van krijgt en waar pijn zit. Mijn helderwetendheid is handig bij het stellen van de juiste vragen en mijn helende energie bij het herstellen van pijn, stress en trauma's.

Zie het niet als een soort waarzeggen, ik doe geen voorspellingen hoe oud je wordt en of je relatie blijvend is. Geen glazen bol maar jouw lijf toont mij de disbalans. Samen kunnen we de balans herstellen door de minpunten in ons lijf & leven te bepalen én te herstellen. Minder beren op de weg en de rugzak (wat) legen.
Geen optreden met toverstokje en hoge hoed maar wel verbazende blikken en magische resultaten.

Blog

(rauwe) melk de witte motor

Mijn lichaam heeft last van zuivel, kan het niet goed verteren en dit geeft klachten zoals: prikkelbaar darm syndroom en ik word er enorm moe van. Ooit las ik dat rauwe melk ( onbewerkt, recht van de koe) die klachten niet geeft. Die klachten worden veroorzaakt doorgepasteuriseerde koemelk. Dat trok mijn interesse.

Omdat ik zelf kinesiologische spiertesten kan uitvoeren  besloot ik mezelf te testen. En ja, ik testte ‘sterk’ op rauwe koemelk en ‘zwak’ op gepasteuriseerde koemelk.  Aangezien ik niet van melk houd, besloot ik met boerenkaas te beginnen. Boerenkaas is kaas die de boer maakt van rauwe melk. De boer heeft geen machines om de melk te pasteuriseren.  Boerenkaas is dus op basis van rauwe melk.

Wonder boven wonder had mijn lichaam geen last van die boerenkaas en wel van de gewone kaas (o.b.v. gepasteuriseerde koemelk). Vreemd maar waar.

Pasteuriseren: Er zijn twee methodes om melk te pasteuriseren: hoge temperatuur/korte tijd (HTST), en ultra hoge temperatuur (UHT). Bij HTST wordt melk tot een temperatuur van 72 °C gebracht voor een periode van minstens 15 seconden, bij UHT daarentegen wordt de melk tot een temperatuur van 138 °C gebracht voor een periode van minstens 2 seconden.

Volgens de wet moet de melk die in de winkel verkocht wordt gepasteuriseerd zijn.

Voor- en nadelen: Gepasteuriseerde melk is langer houdbaar. Door pasteurisatie vermindert het aantal micro-organismen tot een acceptabel niveau voor alle gisten, schimmels en bedervende bacteriën.

Echter de moleculen in melk worden zo beschadigd dat je lichaam moeite kan hebben met het afbreken van het melk eiwit (caseïne) Vaak denkt men dat de lactose (melksuiker) de boosdoener is. In mijn praktijk blijkt juist uit dat veel vaker de caseïne (melk eiwit) de veroorzaker van klachten is. Bij pasteurisatie worden de goede bacteriën en enzymen vernietigd, verdwijnt vitamine C voor de helft en B12 zelfs helemaal. De onverzadigde vetzuren en sporenelementen blijven niet aanwezig in de melk. De  melksuiker (caseïne) komt sneller in het bloed omdat de lactosestructuur verandert. Plus er worden, na verhitting, allerlei chemische stoffen toegevoegd om geuren te verhullen en om de smaak te herstellen. Kortom… al het goede van melk zit niet meer in de melk plus ons lichaam kan er klachten van ondervinden. 

Eigenlijk is pasteurisatie, indien er onder hygiënische omstandigheden gewerkt wordt, niet meer nodig.

Rauwe melk is populair geworden door de geclaimde heilzame werking. Voorstanders van rauwe melk maken er terecht aanspraak op dat deze melk sommige bestanddelen bevat die bij het pasteurisatie verloren gaan. Zo bevat deze melk onder meer de enzymen lipase (breekt vetten af) en fosfatase (enzym dat een fosfaatgroep afbreekt van een molecuul). Rauwe melk bevat 20% meer vitamine B6. De vitamine C en B12 blijven aanwezig in rauwe melk.

Rauwe koemelk is volledige voeding voor een kalf dus hoe kan dat dan slecht zijn voor de mens? Steeds vaker wordt geroepen “melk is voor kalfjes en niet voor mensen”. Ik was het daar lange tijd mee eens omdat ik zelf geen (gepasteuriseerde) koemelk kon verdragen. Maar dat geldt dus voor gepasteuriseerde koemelk en niet voor rauwe melk! 

De slogan: “Melk, de witte motor” is alleen van toepassing op rauwe melk.

Door meer te lezen over rauwe melk (o.a Weston Price) heb ik 2 jaar geleden met veel plezier boerenkaas ( obv rauwe melk) toegevoegd aan mijn menu. Wat een verademing, na jaren alleen schapen en geitenkaas te hebben gegeten. Onlangs vond ik hier een boerderij bij me in de buurt die yoghurt van rauwe melk maakt.

De boer verwarmt de melk tot 40 graden (i.p.v tot 72 graden of hoger zoals in de fabriek)voor het maken van de yoghurt. Dat is nodig om de rauwe melk in te dikken tot yoghurt.

Dat verschil in aantal graden, bepaalt dus of mijn lichaam het wel/niet kan verdragen/ verteren. Ik was wat huiverig maar na één week dagelijks een bakje yoghurt te hebben gegeten bleek ik nergens last van te hebben. Geen prikkelbare darmen en niet moe! Ik was zo blij dat ik op de fiets ben gestapt en 40 minuten heen en weer 40 minuten terug heb gefietst voor een nieuwe fles yoghurt.

Ik heb (naast de yoghurt) tevens genoten van de fietstocht door de weilanden en later van de biologische eieren, groenten, boerenkaas en biologische biefstuk die daar ook verkocht werd. 

Update tekort test

Uit mijn 'tekort test"  bleek dat ik een tekort had aan meerdere mineralen : kalium, magnesium, jodium, zink en koper.  Plus een tekort aan vitamine E en vitamine A.

Nu eet ik erg gezond: alles vers (niets uit pakjes/zakjes) en gevarieerd. Vers fruit en veel groenten, nauwelijks tot geen suikers, ik beperk mijn koolhydraten en eet geen tarwe (allergie). Ik eet vlees (scharrel of biologisch) en vis (gevangen en niet gekweekt) 

Hoe kan het dat ik zoveel tekorten had?  

Na 5 weken is mijn zinkwaarde weer op peil. Ik heb hiervoor een supplement genomen (bleek nodig uit test) met als hulpmiddel methionine (getest welke hulpstof mjin lichaam het beste opneemt). In deze capsules zat tevens koper. Deze twee altijd samen nemen aangezien extra zink ten koste kan gaan van het kopergehalte. 

Mijn magnesiumtekort heb ik aangevuld met magnesiumolie (van Zechsal). Dit bleek voor mijn lijf het beste. Magnesiumtabletten kunnen een laxerende werking hebben en dit voorkom je door olie op je huid te sprayen. Je huid neemt op wat nodig is. En als je 's avonds voor het slapen gaan sprayt geniet je van een dubbele werking want je lichaam komt zo tot rust. Zo is mijn magnesiumwaarde gestegen.

Voor  mijn kaliumtekort had ik geen supplement nodig. Een magnesiumtekort leidt namelijk tot een kaliumtekort dus door het aanvullen van magnesium steeg tevens mijn kaliumwaarde.  

Mijn jodiumtekort heb ik aangevuld met druppels (Biotics) en ik heb wekelijks zeewier en/of zeekraal gegeten. Mijn jodiumgehalte is weer maximaal.

Ik vroeg me in mijn vorige blog al af of het lage kalium en/of  jodiumgehalte van invloed was op mijn hooikoorts.  Nu neem ik als proef al 4 weken géén hooikoorts medicijnen en dat gaat erg goed. Normaliter ben ik vreselijk moe maar daar heb ik nu geen last van. Alleen wat rode randen onder mijn ogen en een enkele nies maar dat had ik voorheen door de medicijnen heen ook.  
Ik ervaar de relatie tussen verminderde weerstand ( veroorzaakt door tekort aan vitamines en mineralen) en allergieën zoals hooikoorts. Als je meer weerstand hebt, ben je minder vatbaar voor allergieën.
Die extra zink heeft mijn immuunsysteem een enorme boost gegeven.  De extra jodium remt de vorming van histamine (een stof die verantwoordelijk is voor de typische verschijnselen bij allergische klachten). Jodiumtekort stimuleert zodoende het optreden van allergische verschijnselen. 

Een oorzaak van mijn tekorten bleek een tekort aan maagzuur te zijn (50%) 

 Wat doet maagzuur in ons lichaam?
- Maagzuur heeft als taak de eiwitmoleculen op te splitsen. Deze worden opgelost in zoutzuur aangezien de darmbacteriën dit niet kunnen. De grootste eiwit moleculen zijn dierlijke eiwitten en gluten in granen.  
- Naast de eiwitten breekt het maagzuur tevens koolhydraten en vetten af. 
- Maagzuur zorgt ervoor dat alle bacteriën en schimmels in ons voedsel onschadelijk worden gemaakt.
- Maagzuur heplt om vitamines en mineralen goed op te nemen.
- Het helpt om B12 en ijzer beter op te nemen.

Hoe zorg je voor méér maagzuur? 
Doe (dagelijks) een theelepeltje van een sole van kelitisch zeezout plus een theelepeltje appelzijn in een glas water en drink dit op. Indien het te zuur is kan je wat honing toevoegen. Tevens helpt het om meer zure en bittere voeding te eten (zuurkool, witlof, yoghurt, zuurdesembrood, balsamico azijn door de salade) En wat meer zoutrijke planten zoals selderij (sel = zout) en betaïne rijke groenten zoals: bieten broccoli, spinazie, peulvruchten. De boosdoender van een tekort aan maagzuur kan ook van emotionele aard zijn...stress.
Na 5 weken is mijn maagzuurtekort (zat op 50%) weer op maximaal.  

Het antwoord op de vraag hoe het nu kan dat iemand zoveel tekorten heeft terwijl die erg gezond en gevarieerd eet, is tweeledig.
Een deel ligt buiten ons zelf (natuur) en een deel bij ons zelf (lichamelijke oorzaken)

Ten eerste is de voedingswaarde van ons eten verminderd. Dit heeft te maken met verschraling en uitputting van de bodem, eenzijdige mineralen toevoeging, gebruik van pesticiden, bewerking van de producten (conserveringsmiddelen), langdurige opslag, transport en luchtvervuiling.

Daarnaast kan het zijn dat er lichamelijke oorzaken spelen zoals: tekorten aan verteringssappen en enzymen (door trage schildklier), spijsverteringsklachten vanuit bijnieruitputting, tekort aan maagzuur/ galvloeistof, leeftijd, erfelijke aanleg, medicijngebruik, allergie (bv tarwe verstoort opname van vitamine D), probleem in maag of darmen, stress, verkeerd voedingspatroon, belasting door schadelijke stoffen (metalen).

Als we achterhalen welke oorzaak bij jou de boosdoener is kunnen we tot een oplossing komen. Je hoeft hier geen medisch traject voor te starten. Die schrijven eindeloos hun recepten uit om de symptomen van jouw klachten te onderdrukken en gaan vaak niet op zoek naar de oorzaak. 

Het antwoord heb je zelf, jouw lichaam weet het antwoord. Via kinesiologiesche spiertesten geeft jouw lichaam zelf aan waar het zwak of sterk op is en kan je dit meteen aanpakken. Blijf niet zomaar alles aanvullen met vitamines en mineralen, laat testen wat de oorzaak is zodat je lichaam zich kan herstellen. En heb je last van vage klachten...het is goed mogelijk dat jouw klachten worden veroorzaakt door een een tekort aan vitamines, mineralen, aminozuren en/of hormonen. 

Wil jij ook een advies? 
Voor meer informatie en/of het boeken van een consult klik hier 
Kom ben & blijf in balans


Lees hier meer over de tekort test


                                         


Blog

1. Probeer zo veel mogelijk het tekort aan vitamines, mineralen en spoorelementen uit voeding te halen. 

 Indien dit niet voldoende blijkt stap dan pas over op supplementen. Je kan ondanks dat je gezond en gevarieerd eet een tekort hebben. Tekorten kunnen ontstaan door: o.a een opnamestoornis in je darmen, een tekort aan maagzuur, moeite met verteren van bepaalde enzymen en medicijngebruik.

Door het raffineren en bemesten van de grond raakt de bodem uitgeput en bevat onze voeding steeds minder mineralen. Kies zoveel mogelijk voor biologisch. Dit heeft naast meer smaak vaak meer voedingswaarde. Het hangt echter af óf en hoe de boer zijn grond aanvult met mineralen. 

2. Kijk kritisch naar de verschillende diëten, levensstijlen etc. en haal eruit wat voor jou werkt. Stel zo je eigen voedingspatroon samen. 

Diëten zijn gericht op groepen mensen en wij zijn als individu allemaal verschillend. Onze lichamen reageren tevens verschillend op voeding (allergieën/intoleranties).

3. Luister naar je lichaam. 

En dan doel ik niet op koolhydraten- en suikerverslavingen. Je lichaam geeft aan waar het tekort aan heeft. Zo kan een drang naar pure chocolade op een kalium- of magnesiumgebrek duiden en trek in wat zoutigs uit de zee de jodium- en magnesiumwaarde verhogen. Je lichaam geeft signalen af. De kunst is, in deze stressvolle maatschappij, om hier naar te luisteren.

Ondanks gezond én gevarieerd te eten kunnen er tekorten ontstaan. Een bloedttest kan inzicht geven in de waarden van vitamines en mineralen. Helaas zal je huisarts niet zomaar overal op laten prikken. Bovendien valt een bloedonderzoek onder je eigen risico. 

Wil je zonder bloedprikken inzicht verkrijgen in het vitamines- en/of mineralengehalte? Dat kan! Via kinesiologische spiertesten toont jouw lichaam mij de tekorten. Ik heb een methode ontwikkeld om inzicht te krijgen waar je tekort aan hebt én om de oorzaak te achterhalen. Er wordt getest of je het tekort uit voeding, voedingssupplementen of gecombineerd moet halen en welke vorm (hulpmiddel) van de vitamine het beste door jouw lichaam wordt opgenomen. Het betreffende mineraal kan je vervolgens zelf bestellen. Tevens worden er adviezen op maat gegeven m.b.t de juiste voeding (lettend op eventuele intoleranties/ allergieën) om de tekorten mee aan te vullen.

Mocht je aanvulling nodig hebben via een supplement, l
ees dan kritisch de etiketten. Er mogen geen E-nummers of vreemde zaken in je vitamines zitten. Kan je niet tegen lactose of soja? Let dan op dat dit niet in je vitamines zit. Kies voor een bekend merk, de goedkopere bevatten veelal synthetische vitamines en daar heeft je lichaam niets aan. Check of er synergie is met andere vitamines. Teveel zink kan de opname van koper belemmeren en verminder-en.
 Zink helpt vitamine A zijn werk te doen.


Om een voorbeeld te geven van een advies heb ik mezelf getest (kinesiologische spiertest) via de nieuwe methode en wat bleek?

Ik heb een tekort aan: magnesium, kalium, jodium, zink en koper. Uit de test bleek dat mijn magnesiumtekort het beste aan te vullen is met magnesium olie (zechsal). Magnesiumtekort leidt tot kaliumtekort dus door extra magnesium zal mijn kalium toenemen. Om dit te versnellen ga ik kaliumrijke voeding eten zoals: cacao, appelstroop, olijven, spinazie, (rauwe) tomaat en peer. Extra jodium ga ik halen uit voeding (o.a zeewier en zeekraal) en via jodiumdruppels (Biotics) 2 druppels in een glas water gedurende 5 weken. Extra zink neem ik via Zink tabletten (opti-L-zinc) o.b.v  methionine (voor mij de best opneembare vorm)  In deze capsules zit tevens koper dus ik voorkom een afname van koper door extra zink-inname.

Zelf ben ik erg benieuwd of het lage kalium en/of jodium gehalte oorzaak is van éen van mijn allergieën/ intoleranties (tarwe, gepasteuriseerde koemelk, pinda, soja en last van hooikoorts.

Eén van de oorzaken van de tekorten bleek te weinig maagzuur te zijn en hiervoor neem ik een sole van keltisch zeezout met appelazijn. Tevens eet ik meer zuurdere & bittere voeding (zuurkool, zuurdesembrood, witlof en zure fruitsoorten) om mijn maagzuurproductie te stimuleren. 

De kosten van de supplementen zijn: €40  
Magnesiumolie van Zechsal 100 ml. €10, Biotics jodium 60 ml. €14, zink/koper-tabletten (NOW) 100 stuks €10, keltisch zeezout €4 en biologische appelazijn (AH) voor €1,50

 

Wil jij ook een advies? 

Voor meer informatie en/of het boeken van een consult klik hier.

Kom, ben & blijf in balans.



------------



http://jessevandervelde.com/wat-is-er-met-onze-voeding-gebeurd/

http://missnatural.nl/voeding/bewust-weten/waarom-voedingssupplementen/

http://energiekevrouwenacademie.nl/extra-vitamine-en-mineralen-ook-als-de-r-uit-de-maand-is/#comment-3190

http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/nieuws/5491/ook-klein-vitaminetekort-leidt-tot-schade

http://www.wanttoknow.nl/nieuws/biologisch-fruit-en-groenten-zijn-beter-voor-je/